miércoles, 25 de abril de 2012

Cicle de cinema: "El paisatge perdut. Cartes del Japó" i primera visita a Casa Àsia


25/03/2012

Des de fa més temps del que puc recordar que he sentit admiració i curiositat pel Japó i és per això que quan vaig veure que Casa Àsia (col·laborant amb la Fundació Japó Madrid) iniciava un cicle de cinema perquè ja feia un any del terratrèmol i tsunami que varen colpejar el país nipó l'onze de març del 2011 seguits de l'accident nuclear de Fukushima, que hi vaig voler anar. També he de reconèixer que jo mai havia anat a Casa Àsia i que, de fet, fins que no vaig començar la carrera ni sabia que existia. Aquest va ser el segon motiu de pes que em va engrescar a anar-hi.

L’acte al que vaig assistir era la primera projecció del cicle, és a dir, la del dissabte 24. La pel·lícula que em van passar es titulava 3.11 A Sense of Home Films i durava 75 minuts. No hi havia ponents de cap mena, simplement 3 pantalles  repartides per la paret que reproduïen al mateix temps la pel·lícula per fer que tots els assistents la poguessin veure independentment d’on escollissin seure. La pel·lícula era una suma de curts que duraven uns 3 o 4 minuts com a molt, així que, en realitat, es podria dir que enlloc de veure una pel·lícula vaig veure vint-i-molts curts (alguns dels quals encara és hora que entengui).

Em van sorprendre moltes coses d’allà, comento les dues que em semblen més rellevants:

1-   Com és Casa Àsia. Malgrat que aquell dia només vaig veure el primer pis perquè vaig arribar justa de temps, l’edifici on es troba em va impressionar molt positivament. Ni de casualitat m’hauria imaginat una casa d’aquell estil ni d’aquelles proporcions. Francament m’imaginava més aviat un espai modest i d’estil més oriental.
2- La quantitat de gent que va anar a veure la pel·lícula. Per més vergonyós que pugui ser reconèixer-ho, crec que he de ser honesta i admetre els prejudicis amb els que anava allà: francament em pensava que seríem quatre matats a la sala (de seguida però, vaig veure que les meves idees prèvies no s’ajustaven gaire a la realitat). També em va sorprendre la diversitat que hi havia entre els assistents: des d’ancians fins a parelles joves passant per gent de mitjana edat i uns quants estrangers europeus i algun asiàtic. Prenent-me a mi de referència, crec que era de les assistents més joves, però tot i així el popurri de persones que hi havia era important.


Més que explicar els curts el que voldria deixar per escrit és la idea que en vaig treure. Crec que la intencionalitat d’aquell cicle i molt concretament de la sessió a la que vaig assistir, era fer-nos reflexionar que és igual d’on o com siguem - els curts eren de diversos països i estaven amb diferents idiomes, és per això que hi havia subtítols en japonès, castellà, català i anglès depenent del curt – totes les persones necessitem tenir una casa, una família, un lloc on viure tranquils i sentir-nos protegits. En fi, que crec que volien fer reflexionar als espectadors sobre la idea de que tots necessitem el nostre trosset de món i que no som, ni de bon tros, tan diferents els uns dels altres per més que visquem en puntes oposades del món. Suposo que el que més clar em va deixar que la gent estava donant voltes al que havia acabat de veure va ser que quan es va acabar l’acte, la majoria dels assistents es va aixecar i sense dir ni piu va marxar, com si encara estigués rumiant amb el que havia acabat de veure o estigués profundament capficada en coses com la sort que tenim de viure aquí i no haver patit cap accident nuclear o desgràcia natural.

Personalment penso que va ser una experiència curiosa per com havia estat enfocat l’acte i que em va deixar clar que si havia de fer un treball de Casa Àsia ja em podia anar traient del cap totes les idees que m’havia imaginat perquè segurament no n’encertaria ni una.

Incloc el link on s’explica amb català i castellà de què va cada pel·lícula que forma part d’aquest cicle, els horaris i una breu pinzellada de la intencionalitat global del cicle així com el vincle dins la web oficial de Casa Àsia per ampliar la informació formal i oficial que es proporciona als assistents.

No hay comentarios:

Publicar un comentario